Sabtu, 14 November 2009

Berkasih sayang



Imam Hasan Al-Banna pernah berkata:

"Berkasih-sayanglah antara kamu sama lain, berusahalah ke arah ikatan sesama kamu. Ia adalah rahsia kekuatanmu, dan tunggak kejayaan kamu. Thabatlah(Bersatulah) kamu sehingga Allah membuka pintu hati antara kamu terhadap agama yang hak, sesungguhnya Allah Maha Pembuka."

Kunci untuk mencapai kebangkitan yang Haq adalah dengan berkasih-sayang antara kita saudara Islam mahupun bukan Islam.. tidak kita kita berbangsa apa sekalipun baik cina, india, myammar, bangla, melayu, indon atau apa2 sekali pun jgn kita memandang rendah kaum antara satu sama lain. tanggunjawab kita adalah untuk menyebarkan Islam kepada mereka yang belum mengetahui Islam dan bukannya terus melabel mereka dengan "kafir" , sedangkan mereka sendiri pun tak nampak apa kebaikan dalam Islam jika kita(Muslim) sendiri tidak mampu tunjukkan Islam yang sebenar.


Ingat Sabda Rasulullah saw:

"Bukan dari kalangan kita orang yang menyeru ke arah assobiyah, bukan dari kalangan kita orang yang berperang di atas dasar assobiyah, bukan dari kalangan kita orang yang mati di atas dasar-dasar assobiyah" (Hadis Riwayat Imam Muslim)

0 ulasan:

 

Copyrigth 2009 Minda Abu Samah By ckama33 Skin Design: Free Blogger Template